1 sak ni kanske inte visste om Josefine ;)


Nu ska jag köra med en liten annorlunda sak här ;D
om det inte intreserar er så hoppa över det här inlägget! :)

1 grej ni kanske inte visste om mig! ;)


( google bild )

Jag har celiaki ( = jag kan inte äta något med vete, korn och råg i! Men lite havre går. )
jag fick reda på det när jag var 8 år, altså för snart 7 år sedan.
Jag är inte den enda i familjen som har det, utom min pappa också. Bara för att jag inte kan äta vete, korn eller havre betyder det ju absolut inte att jag inte kan äta t.ex. bröd och bullar och sådant liknande som har mjöl i sig, för det finns ju glutenfria produkter som är bakade med glutenfritt mjöl!
Ibland tröttnar man faktist på det eftersom när man åker bort måste man nästan alltid ha med eget :/ Men alltid när man är med mina vänner så ser dom alltid till att jag får det jag behöver, för om jag får en enda liten smula i mig så får jag ont i magen och diarré :S
Så det betyder att jag måste ha eget smör och kan inte ha mina bröd nära vanliga och om man ska grädda nåt i ugnen så måste man alltid ta det glutenfria först m.m .
Ofta när man köper glutenfria bröd eller bullar så är det alltid segt och skarpt vilket inte alltid är så roligt. 
Men som tur är så har man mamma som bakar nästan allt bröd och bakelser själv så då blir det inte alls skarpt ;D Det är ganska svårt att gå ut och äta middag någonstans eftersom dom som gör maten sällan vet vad gluten är.
Detta kommer jag att ha hela livet så det är bara att lära sig leva med det.. :)

Är det någon av er som har celiaki? :)

-Josefine


Kommentarer
Postat av: H a i d i s -

Tack för din fråga i min lilla frågestund! :')

Kika in imorgon för att se ifall ditt svar finns med,



PS! detta skickas till alla som ställt en fråga, kram ♥

2010-03-09 @ 19:59:25
URL: http://haidis.se
Postat av: Anonym

Jo jag har det också , jag fick veta det för ett år sedan :( och det är ju hur jobbit som helst :(

Jag trodde först att det kunde gå bort men sen fick jag veta att det inte kan göra det då blev jag riktigt ledsen :(

Men jag tycker att det skall bli jobbigt om ett år då jag börjar i högstadiet .

Alltså jag vet inte vart du går men i det högstadiet har dom en egen disk för dom som måste ha glutenfritt eller ?

2010-03-09 @ 20:23:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0